Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

ThAnKs KaWaN-KaWaN

06 July 2009

Aku dan Kelas Satu...


(..murid2 kelas 1 yg cool...)

Waaahh.. hari ni seronok sgt mengajar di kelas (kumpulan 1).. Respon murid sangat memberangsangkan.. Alhamdulillah.. Sekurang2nye terubat juga rasa tension aku ni.. hehe!



-SYAKILA- Murid Kelas Satu yg Cute!


Murid2 kelas 1 ni ada 10 org.. tapi yg dtg tadi 6 org jer.. hari ni aku ajar subjek BM.. Tema minggu ni tentang 'bentuk'.. So, aku ajar Tajuk "Pra Bacaan".. ikut dalam sukatan matapelajaran BM tu la.. aku nak perkenalkan pada murid2 tentang alat tulis.. mengenal bentuk, warna dan saiznya.. set induksi aku buat "kotak misteri".. dlm tu ada la mcm2 alat tulis yg aku bawa (benda maujud)... Mereka sangat teruja dan sifat ingin tahu mereka sgt tinggi.. aku suruh mereka teka apa yg ada dlm kotak tu.. macam2 la jawapan yg kluar.. aku bagi mereka angkat kotak misteri dan rasa benda di dalamnya.. ada jugak yg takut2 nak masukkan tangan ke dlm kotak..

Sebagai Langkah 1 (penerangan dari guru): Aku minta mereka ambil satu benda setiap sorang dalam kotak tu.. dan minta mereka sebut dengan betul nama benda2 tu.. one by one... Berebut2 mereka nak mula dulu..

Cikgu : Ini apa murid-murid? Murid2: Padammmmm (pemadam sebenarnye..) Cikgu : Ini pe ma dam.. Murid2: Ini pe ma dam.. Cikgu : Bagussss.... Pemadam ini berbentuk segi empat.. Murid2: Ooooo...

Seterusnya Langkah 2 (aktiviti Murid): Aku ajak murid2 main 'Kotak Beracun'... so, minta mereka ketepikan kerusi, duduk bersila dalam bulatan... dalam kotak tu aku dah gulung2kan gambar2 alat tulis yang aku bawa.. so, sesiapa yg terkena kotak beracun bila lagu stop.. mereka kena ambil satu gambar dlm kotak, then aku minta mereka padankan dengan flash card (alat tulis) yang aku pegang.. bila dah betul, mereka perlu sebut dengan betul perkataan pada card tu... kenalpasti warna dan bentuk alat tulis tu.. Cikgu kenalah bimbing mereka... aktiviti ni buat murid rasa happy... aku siap pasang lagu Aspalella untuk mainan kota beracun ni.. hehehe...

Langkah 3: Setelah selesai bermain.. murid2 diuji dengan latihan yang aku sediakan.. x susah sangat.. cuma tulis semula nama alat tulis dan warnakan gambar tersebut... mereka kebanyakannya kurang mahir menulis, so aku sediakan (d0t to dot)..

Sebagai peneguhan: Aku tanya semula mereka apa yg telah dipelajari hari ini.. mereka dapat menjawab dengan betul...berkali2 aku tanya supaya mereka boleh ingat dan hafal... Aku telah hadiahkan mereka gambar "spongebob" yg telah aku laminate.. (sebab aku dah janji ngan diaorg pd awalnye, sesiapa yg dengar ckp cikgu dan buat kerja dengan kemas.. akan dpt hadiah...) -waahhh.. seronok diaorg dpt spongebob...

Harap2... macam ni hari2kan best... Tapi setiap murid ada tahap keupayaan masing2... kita kenalah faham dan terima segala situasi tu... Tidak semua murid berupaya memberikan respon sepertimana yang guru harapkan...

Namun, sebagai cikgu.. pandai2lah... :)

-Refleksi Diri-

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails