Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

ThAnKs KaWaN-KaWaN

31 December 2009

2009 pergi jua.. 2010 membawa sinar...




ku Syukur pada-Mu... di atas segala ujian dan kerahmatan.. Semoga tahun ini menjadi lebih baik dr yg sebelumnya... Pada-Mu jua ku mohon petunjuk dan bimbingan... Maha Suci Tuhan yg Satu..

04 December 2009

Syukur Alhamdulillah...

Baru lega hati ni bila semuanya telah selesai... Temuduga dengan SPP berjalan lancar, alhamdulillah...

Sekarang ni hanya mampu berdoa..solat hajat... moga keputusannya nanti tidak menghampakan.. tapi, kalau berlaku sebaliknya.. aku REDHA... Tuhan padaMu ku berserah...

Segalanya biarlah Allah Maha Kuasa yang tentukan.. aku dan kawan2 telah berusaha seadanya...

Korang... rindu ini tiada hentinya... Rinduyerrrr...



26 November 2009

Tinggal Kenangan TerIndah...

Salam semua....

Begitu lama tidak menulis di blog ni... bermacam2 cerita & berwarna-warni yang tlah terlakar..

25/11/2009: Hari terakhir di IPGM, Kampus Ipoh...
Maka beerti aku sudah menamatkan pengajianku sebagai seorang pelatih guru KPLI-SR Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran, ambilan Jan 2009...

Kepiluan berpisah dengan teman2 yg sangat memahami amat memeritkan... terpendam segala kesayuan di hati walaupun bibir tetap mengukir senyuman...

Teman.. aku sayang kamu semua.. abadikan segala memori suka duka bersama... Semoga ini bukan noktah persahabatan yang telah kita jalinkan... Kita atur langkah bersama.. Inilah permulaan kehidupan yang sebenar kita sebagai seorang pendidik...

Semoga kita semua:-
Tabah mengharungi onak duri cabaran dan dugaan...
Menjadi seorang pendidik yang menyayangi dan disayangi oleh murid-murid terutamanya 'KITA' yang mendidik anak-anak penghuni Syurga...

-GURU PEMBINA NEGARA BANGSA-




-SEMOGA BERJAYA-

-MAAF DI ATAS SEGALA KETERLANJURAN-




-SALAM AIDIL ADHA-





-wif Luv: Muny '09-

19 October 2009

Pelancaran 1 Malaysia, Stadium Perak..

Thanks Allah... Syukur... :)



(Barisan koir kumpulan IPGM Kampus Ipoh...)




(.. Ceria sokmo... abadikan kenangan...)




(...wakil PKMB pun ade gak.. hehehe..)




(...pada malam raptai penuh... gempak!)




(..ikon 1 Malaysia... lupakan perbedaan.. kita semua ber'1'...)




(...mereka juga turut berkongsi 'semangat' itu....)




(thanx pd tn hj meor and ct yg menyumbangkan gambo2 di atas...)

04 October 2009

Baca Dulu.. Baru Tahu...

Mengapa Yahudi Bijak??? Renung2kanlah....
(..artikel ni aku cedok dr bloggers yg lain yg jugak cedok dr blogger blogger yg lain... huhuhu... Yg baik jadikan teladan... Yg buruk mintak disimpangkan...)

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu “Mengapa Yahudi Bijak?”. Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, “ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semoga ia menjadi genius apabila dewasa kelak” Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu , dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah …… tekalah sendiri..!)Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak.Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!!!. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perkhidmatan negara.Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini murid murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksigen dikepala, banyak agama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa generasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke jenerasi siperokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menkjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikat nya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga kemusium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan jenerasi yg bijak seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esay sepanjang 5 mukasurat penuh. Esay nya hanyalah mengenai Mengapa saya gemarkan tomato! Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

-Dr. Stephen Carr Leon-

28 September 2009

Sukar nak jangkakan apa yg akan berlaku???

Apa akan berlaku seterusnya pada aku???

1. PEGI MAKAN LEMANG NGAN KETUPAT KAT UMAH KENGKAWAN OR CARI NASI HIMPIT n KUAH KACANG YG TAK DAPAT AKU RASA MASA HARI RAYA LEPAS...

atau

2. MULA MENERIMA BERMACAM-MACAM ASSIGNMENT DARI LECTURER SEBAB ESOK DAH START KULIAH SUBJEK BARU...

atau

3. SIAPKAN SAKI BAKI KEJE2 PRAKTIKUM SEBELUM SUBMIT PADA 'BOSS'... bila due nih???

atau

4. MAIN GAME SAMPAI NAK TERMUNTAH2.. (tu time kemalasan yg teramat sgt...)

atau

5. ESOK.. BANGUN PAGI2 DENGAN SLUMBER BERSIAP2 UNTUK KE SEKOLAH SEBAB RINDU KAT ANAK-ANAK MURID AKU...

atau

6. KUAR NGAN HUBBY PI TGK MOVIE n SHOPPING PUAS2 WALAUPUN SEKARANG NI TGH SENGKEK... hahaha...

atau

7. STOPKAN AJER KARANGAN MENGARUT NI SUPAYA AKU TAK PENING PIKIR APE YG AKU NAK TULIS LAGI...HaHaHaHa...


(...entri yg tidak ade kena mengena antara hidup dan mati....)
(...sekadar sembang2 time boring...)
Jangan Marah Aaaaa....




27 September 2009

SESUCI LEBARAN..


(..My Family on Hari Raya Aidil Fitri 1430H/2009..)



(..Me wif My Beloved Hubby..)



(..Sempena Bulan Mulia..Keampunan Dipinta..)


Sesuci Lebaran

Sesuci... di hening subuh sunyi
Sesuci... terdengar nurani
Sesuci... salam untuk Ilahi
Bagaikan memanggil insafi pada diri

Lebaran... terasa kesayuan
Lebaran... takbir bersahutan
Lebaran... memuji keagungan
Bergema suara syukuri nikmat Tuhan

( korus )
Hiasi diri indah
Riangkan hati gundah
Bersihkan jiwa... sesuci lebaran
Agar sempurna amalan
Berdoalah insan
Di pagi raya
Moga-moga terampun dosa

Pohonlah ampun maaf
Kepada ibu bapa
Sahabat dan sanak saudara
Sama sama kita gembira

Bermesra tua muda
Bantulah miskin hina
Menyambut hari mulia
Sama sama kita gembira

15 September 2009

Kad Raya Hubby???

Masa berbuka pose tadi.. Hubby kata dia ada terima kad raya daripada murid2 kelas dia tahun 2.. Aku ni beria-ria la nak tengok.. Yer lah, dari reaksi muka hubby tu macam ada something wrong somewhere... Hubby amik 'kad raya' yg dia dpt tu... action la konon.. hahahaa... Bila tengok jer... aku dah gelak giler... macam dah agak tentu ade sesuatu yg lucu nanti... Kad raya handmade tu... Kreatif bdk2 skrg nie.. huhu.. So, aku pon bacalah 'kad' tu... Kah! Kah! Kah! Kah! Kah!... Ustaz Wangi??? Ustaz Mr Bean??? Ustaz Lawak??? Aku ngan hubby gelak sakan... Bdk2 skrg pandai mengarang... Ayat yang sangat jujur... hahaha... Macam2 keletah budak2 sekarang nih.... Ade sajer perkara2 yg kadang kala kita tak jangkakan bermain dalam fikiran budak2 tue... Cuba korang baca apa yg bdk2 ni tulih.. Macam2 kerenah kan?!!


(..isi cerita yg lucu.. benda2 mcm ni la yg kadang kala menjadi penawar hati cikgu2...)



(...macam manalah depa tau nama awek ustaz nih??? Kena siasat nih...hahaha...)



(...selamat hari raya or ???.... huhuhu..)



(...Selamat Hari Raya Aidil Fitri...)

Apapun... entri kali ini adalah sekadar nak berkongsi cerita... Murid2 yg menulih tu hubby kata mmg lucu n kiut... hihi.. SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI.. MAAF ZAHIR DAN BATIN...

12 September 2009

Bila Rindu.. Pasti Telah diCintai.. Hmmmm..




Tak sampai seminggu semua bakal2 guru KPLI-sr ambilan Januari 2009 akan mengakhiri program praktikum masing2... Pasti telah banyak ilmu.. pengalaman.. kenangan suka duka... telah kita sama2 nikmatinya sepanjang 3 bulan berpraktikum.. Namun begitu, tempoh ini masih belum cukup untuk kita belajar semuanya...

Bagi kengkawan aku bakal2 cikgu PENDIDIKAN KHAS... sudah semestinyer mula terbit rasa rindu dan sayang nak tinggalkan kanak-kanak PENGHUNI SYURGA yang bakal kita didik tahun depan.. InsyaAllah..

Pasti akan terkenang2 GELAK TAWA mereka tika kita mengajar... JERITAN mereka yg meminta perhatian kita.. ada yang MERAJUK minta dipujuk... tak lupa juga yang buat dekkk jer apabila kita bertanya.. BERLARI2 dalam kelas... dan macam2 lagi... Pengalaman kejar-mengejar dgn mereka sudah pasti MENCUIT HATI... hehehee...

Manakala lagu2 favourite seperti wonderpet2x kami datang!.., SpongeBob square pant.., Bangun pagi, Gosok gigi.., Bapaku pulang dari kota...., Saya ayam kok kok kok..., Kalau rasa gembira tepuk tangan... Waaahhhh... macam2 lagi la lagu2 yang kita sama2 nyanyikan.. tak kira la walau di mana kita ditempatkan... betul betul betul..! ...Apa yang penting? Kerjaaasama..!!! huhuhu...

Bagi aku.. PENGALAMAN ini banyak ertinya... sebelum kita MENDIDIK murid2 kita... pastinya kita perlu mendidik diri kita dulu... kita perlu KUAT dalam mengharungi segala CABARAN menjadi seorang pendidik... terutamanya bagi mereka seperti aku yang bakal mendidik ANAK2 ISTIMEWA.. kita banyak belajar cara untuk mengurus tingkah laku kanak2 ini.. Tetapi adakah kita berjaya mengurus TINGKAH LAKU diri kita??? Fikir-fikirkan lah...

So, walau beratnya DUGAAN... walau manisnya KENANGAN... kita sama2 laluinya... kita sama2 berkongsi RAHSIA itu...

Itulah... Bila dah ada rasa RINDU, pasti kita telah di CINTAI.... mencintai keistimewaan kanak-kanak itu....

ANDA BAGAIMANA??? ;)

11 September 2009

DRAMA NUR KASIH..


Drama Nur Kasih ni antara drama yg aku suke tengok.. makin lama makin best n touching.. Byk pengajaran yg bleh dipelajari.. kita amik yg positif jer lah.. kat bawah ni ada la cerita dari episod2 Nur Kasih yg akan datang.. aku jumpa kat www.intro2u.net... thanks bg sumber ni... So, layanlah ek...

Nur Kasih Episod-17

Setahun kemudian, Adam kini telah membuka firma arkiteknya sendiri yang membuat pengkhususan dalam senibina Islam. Dia terkejut bertemu dengan Nur Aminayang sudah pulang ke Malaysia. Adam bertanya jika Nur kembali untuk selamanya. Dan sudah temui kebahagiaan yang dicari? Nur angguk. Nur tanya kenapa Adam berhenti menulis email pada Nur. Sangka Adam Nur tidak pernah membaca surat-suratnya, ta[I Nur kata dia membaca setiap satu daripadanya. Adam menjemput Nur pulang ke kampung bersamanya untuk majlis pernikahan Aidil. Aidil bersyukurAdam dan Nur bersatu. Adam
berterima kasih atas pengorbanan abangnya. Adam dan Nur kembali ke bilik mereka menghabiskan malam pertama mereka dulu. Setelah bertahun lamanya, ini kini malam pertama mereka dalam erti kata sebenar.


Nur Kasih Episod-18

Adam dan Nur terkejut dengan kehadiran Katrina yang kini berhijab. Katrina menceritakan kisah hidupnya, selepas dia meninggalkan Adam, untuk menenangkan diri setiap malam berpesta, bertukar pasangan, mabuk. Di Jakarta dia mengenali seorang wanita yang membimbingnya dekat pada Islam. Nur menjemput Katrina untuk tinggal dengan mereka untuk sementara waktu. Ibu bertanya pada Nur dan Adam siapa Katrina sebenarnya. Nur cuba berdalih, tapi Adam tidak mahu membohongi ibunya lagi. Ini Katrina, isteri keduanya yang dinikahi di Australia. Dibalut perasaan bersalah terhadap Katrina, Adam sedia menerimanya kembali, dengan izin Nur. Katrina menyatakan pada Nur dia tidak ingin merampas hak sesiapa, hanya berkongsi kasih seorang suami. Nur angguk dan memeluknya. Katrina berkata, sungguh mulia hati Nur, dan semoga Allah S.W.T. melindunginya sentiasa.



Nur Kasih Episod -20

Adam, Kat dan Nur belajar hidup bermadu. Kat merasai dia mengganggu kebahagiaan Adam dan Nur dan selalu mengalah. Adam cuba bertindak seadil adilnya. Dia berkongsi masalah dengan Aidil. Dia merasakan jalan yang terbaik adalah untuk menceraikan Katrina, tetapi rasa tanggungjawabnya menebal. Dia yang seharusnya membimbing isterinya itu, bukan dilepaskan supaya mencari jalan sendiri.. Kata Aidil, dia harus mendengar kata hatinya sendiri. Aidil dan Aliya hidup bahagia walaupun Aidil risau Aliya tidak dapat menyesuaikan diri dengan rumah kampung mereka. Sarah cuba memasang jarum dalam kehidupan mereka, dan bercerita padanya Aidil sebenarnya cintakan Nur. Terkejut Aliya. Dengan selamba Sarah bercerita, Aidil sebenarnya sepatutnya mengahwini Nur, tapi atas permintaan akhir arwah Haji Hassan, Adam yang dikahwinkan dengan Nur tapi cintanya pada Nur tidak pernah padam. Aliya dihambat rasa cemburu. Dia minta Aidil berterus terang.



Nur Kasih Episod 21

Kata Aidil itu semua cerita lama tiada lagi wanita lain dihatinya selepas berjumpa dengan Aliya. Aliya masih belum pasti, Aidil cuba meyakinkan Aliya tapi hubungan mereka terus renggang. Adam memberitahu Nur dia akan melepaskan Katrina. Nur memujuknya supaya jangan, dan bersabar. Sewaktu menunaikan solat subuh bersamasama, Katrina pengsan, mereka cuba menyelamatkannya, tapi terlambat. Menurut doktor dia meninggal kerana brain aneurism. Semuanya terkejut, tiada. Adam, Nur dan keluarga di pusara Katrina. Seolah telah menjangkakan kematiannya, Katrina meninggalkan sepucuk surat kepada Adam dan Nur, supaya berbahagia dan supaya tidak lupa yang nur kasih sebenarnya, adalah Kasih kepada Nya..



Nur Kasih Episode 23

Aidil found Aliya has gone back to her parents’ house. He tried to meet Aliya, but she wanted to be alone. Sarah poisoned Aidil’s mind that Aliya missed the lavishness that her parents pampered her with. Aidil conceded and heartbroken, knowing that he could never satisfy his wife. He went to meet Adam who was not that symphathetic. Adam asked if Aidil was sincere in his love for Aliya. Aidil felt humiliated when asked as such.
Nur also noticed that Adam is avoiding her. Adam got a job in Mumbai, before leaving he apologized to Aidil for all the misdeeds he’d done. After Adam left, Nur was shocked upon watching news when it showed Mumbai was attacked by terrorist, and Adam’s hotel was invaded. Trembling, Nur called Aidil. They failed to get any confirmation from Wisma Putra. Mother never stopped praying for Adam’s safety. Nur decided to go there,
upon receiving news that Adam was in his room during the attack. However his body was not found and has been classified as missing.


Nur kasih Episode 24

6 months later, Nur and Mother praying together for Adam. Mother was worried about her how long she could endure living alone like this? Nur said, “Adam waited long for me, Mother, and I’ll wait for him forever”. Aidil’s feeling lost, losing Adam and Aliya. Nur persuaded him to meet Aliya. Aidil met Aliya. He’s willing to let her go if that’s what she wants. Aliya was sad, asking whether that’s what he wanted all along. Aidil is confused.
Aliya said she knows that Nur’s all alone now maybe Aidil wants to marry her. Aidil denied and told her what happened, and so did Aliya. They finally realized that it was all Sarah’s deed. Aliya and Aidil were back together. When Aidil sat, talking to his mother, both looked at Nur who was smiling sadly. Mother asked him, if it’s destiny that Adam died, is he willing to marry Nur? Aliya overheard the question. Aidil replied, he couldn’t bear dividing his love. Aliya was touched. She looked at Nur.


NUr KAsih Episode 25

Aliya approached Nur and told her that she permits Aidil to marry Nur if that’s their fate.
Nur shook her head affirming her love’s only for Adam for eternity. Nur e-mailed Adam
everyday. She’d told Adam her life’s experience just like what Adam did before. Even
though she tried to be jovial in her emails, she’ll break down in tears after writing them.
In Mumbai, Adam cried too reading his emails in Mumbai. Adam’s all hairy now, keeping
his moustache and beard. His friend asked don’t you want to go back home? Adam said,
for the first time in his life, he wants to sacrifice for his brother. All his life, Aidil has
sacrificed everything for him, but now he wants Aidil to be happy. Sarah who noticed
that her sister wrote to Adam everyday felt so guilty. Without Nur knowing, Sarah
started writing to Adam.


Last Episode NUR KASIH tv3

Nur spent her time with the kids at the mosque. One day, Aidil saw Nur crying, tears falling down her cheeks. Aliya went to Adam. She reminded him that she gave her consent…Aidil approached Nur telling her he’s willing to take care of her. Bewildered, Nur shook her head gently. Nur didn’t want to be in between Aidil and Aliya, so she left
for KL. Aidil and Aliya sent her to the railway station. When the train stopped, a bearded guy went down. Nur, Aidil and Aliya didn’t notice his arrival. Nur bowed and shook hands with Aidil and Aliya. Nur’s scarf blown by the wind and she went aboard the train. In the train, Nur was looking outside. Adam came beside her and greeted salaam. Nur
was surprised, looked at him, thankful and praised Allah. She knew that Adam will return to her. They hugged.

05 September 2009

Ketenangan di kampung halaman...

Salam semua..

Sekarang aku di kampung hubby... dah lama x balik.. Dalam kesibukan menyiapkan keje2 yg menimbun di bulan ramadhan ni... masih sempat kami berbuka puasa di kampung halaman... Alhamdulillah..

Hari ni rasa sunyi skit.. sebab anak2 sedara blum balik lagi.. esok maybe jumpa la ngan anak2 buah aku yg kiut miut tu... Diaorg pun dah lama x jumpa ngan Ummi, (..aku la tu..).. rindunyerr..

Sebenonyer, aku sedang menyiapkan kajian kes ni.. tapi jenguk la kejap di blog aku yg serba kekurangan ni... Maklumlah, blog ni dah bercampur aduk... macam2 aku taruk.. Tapi lantak lah.. Tak salah kan, kalau segala macam ceritera terkarya di sini... segala cerita yang terlintas diminda dan terbuku dihati... alaaa apa aku merepek ni... huhuhu..! tak rock langsung!

03 September 2009

For Hubby...


You have a special place in my life

that you've had from the very start..

I see your smile when I close my eyes

your name is written on my heart...

For the times I can't be with you

and perhaps you're feeling blue...

I'm sending you a bear hug

with love from me to you...

(..Happy Birthday Sayang..)



27 August 2009

Nak Berbuka Pose Kat Hotel??

Ni senarai hotel yang disahkan halal oleh JAKIM.... HOTEL HALAL JAKIM
(copy from secretogarden.blogspot.com)

1. RESORT VILLA GOLF COURSE DEVELOPMENT SDN BHDIOI RESORT62502 PUTRAJAYATarikh Sah Sijil : 01/05/2008 - 30/04/2010

2.ANCASA HOTEL KUALA LUMPURUDA ANCASA SDN BHDJALAN TUN TAN CHENG LOCK50050 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

3.Bangi Hotel Sdn BhdOFF PERSIARAN BANDARBANDAR BARU BANGI43650 SELANGORTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

4.BAYVIEW HOTEL GEORGETOWN PENANG25-A , FARQUHAR STREET,10200 PENANG.Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

5.BERJAYA GEORGETOWN HOTEL (PENANG) SDN BHD1-STOP MIDLANDS PARK,JALAN BURMAHTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

6.BEST WESTERN PREMIER SERI PACIFIC HOTEL KUALA LUMPURSERI PACIFIC CORPORATION SDN BHDJALAN PUTRA, P O BOX 11468, 50746 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

7.BRISDALE INTERNATIONAL HOTEL SDN BHDNO. 65, JALAN HJ. HUSSEINOFF JALAN TUANKU ABDUL RAHMAN50300 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

8.BUTCHERY (PUTERI PACIFIC HOTEL)THE KOTARAYA,P.O. BOX 293,81730 JOHOR BAHRU JOHORTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

9.CALINTA MAJU SDN. BHD. ( HOTEL PONTIAN)JALAN DELIMA,PUSAT PERDAGANGAN PONTIAN,82000 PONTIAN, JOHORTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

10.CHANDEK KURA HOTEL SDN. BHD.KAMPONG CHANDEK KURA,MUKIM KEDAWANG,07000,PULAU LANGKAWI.Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

11.CITIVIEW HOTEL SDN BHDLOT 113, SEKSYEN 19,JALAN HAJI ABDUL AZIZ,25200 KUANTAN,PAHANG DARUL MAKMURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

12.CRYSTAL CROWN HOTEL (NIKMAT MAJU DEVELOPMENT SDN BHD)NO 12 LORONG UTARA A,OFF JALAN UTARA46200 PETALING JAYA,SELANGOR DARUL EHSANMALAYSIATarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

13.CRYSTAL CROWN HOTEL KUALA LUMPURNO 3 JALAN JAMBU MAWAROFF JALAN KEPONGJINJANG SELATAN52000 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

14.DAMANSARA INDAH SDN BHD- EASTIN HOTEL13 JALAN 16/11PUSAT DAGANG SEKSYEN 1646350 PETALING JAYATarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

15.DYNASTY HOTEL(KAFE ROSITA)ARAS BAWAH DAN SATULOT 683, BLOK 9, JALAN PUJUT-LUTONG98000 MIRI, SARAWAKTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

16.DYNASTY HOTEL KUALA LUMPURDYNASTY HOTEL KUALA LUMPUR(DYNAWELL CORPORATION (M) SDN BHD)NO, 218, JALAN IPOH,51200 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

17.EMERALD PUTERI HOTELNO: 50 JALAN PERMATANG GEDUNG,TAMAN SEJATI INDAH,08000, SUNGAI PETANI.Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

18.EVERGREEN LAUREL HOTEL (PENANG)53, PERSIARAN GURNEY,10250 PENANG,MALAYSIATarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

19.FABULOUS HOTELS MANAGEMENT SDN BHD.18, PERSIARAN GURNEY10250 PULAU PINANGTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

20.FALCON POINT SDN BHD (CITRUS HOTEL KL) 51,JALAN TIONG NAM,MELALUI JALAN RAJA LAUT,50350, KUALA LUMPUR.Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

21.G HOTEL SDN BHD168A PERSIARAN GURNEY, 10250 PENANG, MALAYSIA.Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

22.GHAZAIN HOTEL MANAGEMENT SDN BHDTELUK DALAM RESORT32300 PULAU PANGKORTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

23.GRAND BLUEWAVE HOTEL JOHOR BAHRUNO. 9 R JALAN BUKIT MELDRUM,80300 JOHOR BAHRU, JOHOR.Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
24.
GRAND DORSETT LABUAN HOTELVICTORIA'S BRASSERIELOT 462, JALAN MERDEKA87029 LABUAN STTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
25.
GRAND ISLAND HOTEL (LANGKAWI) SDN BHDNO. 398, MUKIM KUAH, KELIBANG, 07000Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
26.
GRAND PACIFIC HOTELJALAN TUN ISMAIL50400 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
27.
GRAND PACIFIC HOTELJEWEL VIEW SDN BHD52 - 58 JALAN TUN ISMAILOFF JALAN IPOH51200 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
28.
Grand Palace HotelLOT 638, BLOCK 7, MCLD PELITA COMMERCIAL CENTRE2-KM, JALAN MIRI-PUJUTP.O.BOX 152598008 MIRISARAWAKTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
29.
Grand Riverview HotelD/A PANDANGAN WAWASAN SDN BHDJALAN POST OFFICE LAMA15000 KOTA BHARUKELANTAN DARUL NAIMTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
30.
GRAND SEASONS HOTELNO 72, JALAN PAHANG,53000, KUALA LUMPUR.Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
31.
HARVARD HOTEL (JERAI) SDN BHD08100 BEDONGTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
32.
HOLIDAY VILLA HOTELS & RESORTS SUBANGNO. 9, JALAN SS12/1,47500 SUBANG JAYA,SELANGORTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
33.
Hotel Armada Petaling JayaLORONG UTARA C, SECTION 52P.O BOX 691PEJABAT POS JALAN SULTAN46200 PETALING JAYASELANGORTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
34.
HOTEL BELLEVUE SDN BHDNO. 215, JALAN MCALISTER, 10450 PULAU PINANGTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
35.
HOTEL CAPITOLHOTEL CAPITOL SDN BHDJALAN BULAN ,OFF JALAN BUKIT BINTANGTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
36.
HOTEL CASA DE LA ROSALOT 48, JALAN CIRCULAR,39000 TANAH RATA,Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
37.
HOTEL CONTINENTAL SDN.BHD.NO 5, JALAN PENANG10000 PULAU PINANGTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
38.
HOTEL EAGLE BAYPERSIARAN PUTRA,07000,KUAH,PULAU LANGKAWITarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
39.
HOTEL EQUATORIAL PENANGNO. 1 JALAN BUKIT JAMBULTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
40.
HOTEL GRAND CONTINENTAL KEDAH134-141 JALAN SULTAN BADLISHAH05000 ALOR STARKEDAHTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
41.
HOTEL GRAND CONTINENTAL KUALA LUMPURJALAN BELIA / JALAN RAJA LAUT50350 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
42.
HOTEL GRAND CRYSTALNO: 40, JALAN KAMPONG PERAK,05100, ALOR SETARTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
43.
HOTEL HALLMARK LEISURE SDN BHD 68, JALAN PORTUGIS, OFF JALAN KUBU, 75200 MELAKATarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
44.
HOTEL LANGKASUKA SDN. BHD.BATU 3/4, A-14-15, POKOK ASAM,KUAH,07000, PULAU LANGKAWITarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
45.
HOTEL MALAYA SDN. BHDJALAN HANG LEKIR,50000 KUALA LUMPUR.Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
46.
HOTEL ROYAL PENANG3,JALAN LARUT, 10050, PENANG, MALAYSIATarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
47.
HOTEL SELESA SDN BHDJALAN BANDAR81700 PASIR GUDANGTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
48.
HOTEL SERI MALAYSIA (ALOR SETAR)MARIOTT MANAGEMENT HOLDINGS SDN. BHD.HOTEL SERI MALAYSIA ALOR SETARJALAN STADIUM, 05100, ALOR STAR.Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
49.
HOTEL SERI MALAYSIA (BAGAN LALANG)LOT 979, 980, PANTAI BAGAN LALANGSUNGAI PELEK, SEPANG43950 SUNGAI PELEKSELANGORTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
50.
HOTEL SERI MALAYSIA (GENTING HIGHLANDS)EMMY SURAYA ENTERPRISENO 11,JALAN JATI 1GOHTONG JAYA69000 GENTING HIGHLANDSPAHANG DARUL MAKMURMALAYSIATarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
51.
HOTEL SERI MALAYSIA (IPOH)GHAZALI MANAGEMENT SERVICESHOTEL SERI MALAYSIA IPOHJALAN STURROCKOFF JALAN TAMBUN30350 IPOHTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
52.
HOTEL SERI MALAYSIA (JOHOR BAHRU)D/A ASSET FRONTIER SDN BHDLOT PTB 17648, JLN LANGKASUKA80350, LARKIN JOHOR BAHRUJOHOR DARUL TAKZIMTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
53.
HOTEL SERI MALAYSIA (KUALA TERENGGANU)GATEWAY INN MANAGEMENT SDN BHDLOT 1640, JALAN HILIRAN ( BALIK BUKIT )20100 KUALA TERENGGANUTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
54.
HOTEL SERI MALAYSIA (KUANTAN)HOTEL SERI MALAYSIA KUANTANBAZLI JAYA SDN BHDJALAN TELOK SISEK25000 KUANTANPAHANG, MALAYSIATarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
55.
HOTEL SERI MALAYSIA (KULIM)RANGKAIAN HOTEL SERI MALAYSIA,NO. 2, TAMAN TASIK PUTRA,09000 KULIMTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
56.
HOTEL SERI MALAYSIA (MARANG)PRIM AR (M) SDN. BHDLOT 3964,KAMPUNG PAYA21600 MARANGTERENGGANU DARUL IMANMALAYSIATarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
57.
HOTEL SERI MALAYSIA (MELAKA)NILAM PERTIWI SDN BHDLEBUH AYER KEROH 75450, AYER KEROHTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
58.
HOTEL SERI MALAYSIA (MERSING)LOT PTB 641JALAN ISMAIL86800, MERSINGJOHOR DARUL TAKZIMTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
59.
HOTEL SERI MALAYSIA (PENANG)PRISMA LAMUNI SDN BHDNO 7, JALAN MAYANG PASIR 2BANDAR BAYAN BARU,11950. PULAU PINANGTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
60.
HOTEL SERI MALAYSIA (PORT DICKSON)MZMR RESORT SDN. BHDLOT PT 49, BATU 4, JALAN PANTAI,71050 PORT DICKSON,NEGERI SEMBILANTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
61.
HOTEL SERI MALAYSIA (ROMPIN)SAMS GITU ENTERPRISEHOTEL SERI MALAYSIA ROMPIN,TANJUNG GEMUK,26280 ROMPIN,PAHANG DARUL MAKMURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
62.
HOTEL SERI MALAYSIA (SEREMBAN)RESILIENT SERVICES SDN.BHDHOTEL SERI MALAYSIA (SEREMBAN)JALAN SUNGAI UJONG 70200SEREMBANTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
63.
HOTEL SERI MALAYSIA (SUNGAI PETANI)SEKSYEN 21, JALAN PASAR,08000 SUNGAI PETANI, KEDAH DARUL AMANTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
64.
HOTEL SERI MALAYSIA (TAIPING)TUNAS LARUT ENTERPRISENO. 4, JALAN SULTAN MANSUR34000 TAIPING,Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
65.
HOTEL SERI MALAYSIA (TEMERLOH)(VIAVESTEL LINES)LOT PT 370/6/92, JALAN HAMZAH28000 TEMERLOHPAHANG DARUL MAKMURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
66.
HOTEL SERI MALAYSIA BAGAN LALANGMOHAMED SHUKOR BIN MOHD ZAKARIA ENTERPRISE(HOTEL SERI MALAYSIA BAGAN LALANG)LOT 979 & 980 PANTAI BAGAN LALANGSG PELEK SEPANGSELANGORTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
67.
HOTEL SERI MALAYSIA KUALA TERENGGANULOT 1640, JALAN HILIRAN (BALIK BUKIT)20100 KUALA TERENGGANUTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
68.
Hotel Singgahsana Petaling JayaPERSIARAN BARAT OFF JALAN SULTAN46760 PETALING JAYASELANGOR DARUL EHSANTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
69.
Hotel YT MidtownNO. 30, JALAN TOK LAM20100 KUALA TERENGGANUTERENGGANU DARUL IMANTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
70.
KINGWOOD HOTEL (SIBU) SDN BHDNO. 12, LORONG LANANG 4P.O. BOX 120196008 SIBUSARAWAKTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
71.
KL AIRPORT HOTEL SDN BHD (PAN PACIFIC KLIA)JALAN CTA 4B, KUALA LUMPURINTERNATIONAL AIRPORT,Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
72.
LANGKAWI SEAVIEW HOTELLOT: 40, JALAN PENARAK,KUAH,07000, LANGKAWI.Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
73.
LOTUS NATION SDN BHD (HOTEL PUTRA)SELESA INN KUALA LUMPUR285 - 287 JALAN TUANKU ABDUL RAHMAN50100 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
74.
MAYOR HOTELS BERHADT/A CITY VILLA KUALA LUMPUR69 JALAN HAJI HUSSIENOFF JALAN T.A.R50300 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
75.
METROPLEX HOLDINGS SDN BHD (LEGEND HOTEL KL)TKT 33, PUTRA PLACE OFFICE TOWER100 JALAN PUTRA50350 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
76.
MIDAH HOTEL KUALA LUMPURNO 8, JALAN KAMPUNG ATTAP,50460 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
77.
Ming Court Hotel (KL) Sdn Bhd (Corus Hotel, Kuala Lumpur)JALAN AMPANG, 50450 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
78.
MITC ANCASA HOTEL (M) SDN BHDLOT 15232 & 15233, JALAN FOOD CITYMELAKA INTERNATIONAL TRADE CENTRE75450 AYER KEROHMELAKATarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
79.
NAZA HOTEL MANAGEMENT SDN. BHD.555, JALAN CM HASHIM,TANJUNG TOKONG,11200 PULAU PINANG.Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
80.
NAZA HOTEL MELAKA (NAZA HOTEL MANAGEMENT SDN BHD)177 JALAN TUN ALI75300 MELAKATarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
81.
NILAI HOTEL SDN BHDPT 9999, JALAN BBN 1/3D,PUTRA POINT PHASE 2A,PUTRA NILAI, 71800NILAI NEGERI SEMBILANTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
82.
ONE WORLD HOTEL SDN BHDFIRST AVENUE, BANDAR UTAMA CITY CENTREBANDAR UTAMA,47800 PETALING JAYATarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
83.
ORIENTAL CRYSTAL HOTEL SDN. BHDLOT 13, JALAN S10/3,SECTION 10,OFF JALAN BUKIT,43000 KAJANG.SELANGOR DARUL EHSANTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
84.
PAYANG PURI HOTEL (SARIKEI) SDN. BHD.NO.1 & NO.2, JALAN MERDEKA, 96100, SARIKEI, SARAWAKTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
85.
Pearl International HotelBATU 5, JALAN KLANG LAMA58000 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
86.
PG HOTEL SDN BHDNO. 30, JALAN RADIN ANUMBANDAR BARU SRI PETALING57000 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
87.
PRESCOTT HOTEL SDN BHDNO:18A, LEBUH ENGGANG OFF PERSIARAN SULTAN IBRAHIM41050 KLANGTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
88.
PRESIDENT HOTEL SDN BHD T/A PARKROYAL KUALA LUMPURPARKROYAL KUALA LUMPURJALAN SULTAN ISMAIL50250 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
89.
PUTERI PARK HOTELLOT PT 1537-39JALAN RAJA LAUT & LORONG HAJI TAIB 350350 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
90.
QUALITY HOTEL CITY CENTRE(PERANGSANG HOTEL & PROPERTIES SDN BHD)JALAN RAJA LAUTP.O BOX 1158650350 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
91.
QUALITY HOTEL SHAH ALAMPLAZA PERANGSANG, PERSIARAN PERBANDARANSEKSYEN 14, 40000 SHAH ALAMTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
92.
QUEENSPARK HOTELNO 43,45,47, JALAN TMR 24,TAMAN MELAKA RAYA,75000 MELAKATarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
93.
RANGKAIAN HOTEL SERI MALAYSIA SDN BHDNO 6, TINGKAT 3, JALAN 27/70A,DESA SRI HARTAMAS,OFF JALAN BUKIT KIARA50480 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
94.
RED ROCK HOTEL SDN BHD202 A, JALAN MACALISTER10400Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
95.
RESIDENCE HOTEL AT UNIVERSITI TENAGA NASIONALRESIDENCE HOTELS & RESORTS S/BSUITE 1.03 LEVEL 1, WISMA E&C, LORONG DUNGUN KIRI,DAMANSARA HEIGHT,KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
96.
RESIDENCE HOTELS & RESORTS SDN BHDNO. 51, JLN TIONG NAM, OFFJLN RAJA LAUT50100 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
97.
SEMARAK CAPITAL SDN. BHD. (GRAND BLUEWAVE HOTEL SHAH ALAM)PERSIARAN PERBANDARAN SEKSYEN 1440000 SHAH ALAMTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
98.
SERAI HOTEL & RESORTS SDN. BHD.C/O SAUJANA GCCSAUJANA RESORT, SEKSYEN U2SHAH ALAMTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
99.
SHANGRI-LA HOTEL KUALA LUMPURNO 11,JALAN SULTAN ISMAIL,50250 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
100.
SHERATON SUBANG HOTEL AND TOWERSSHERATON SUBANG HOTEL AND TOWERJALAN SS12/1, 47500SUBANG JAYA SELANGOR DARUL EHSANTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
101.
STAR POINTS HOTEL KUALA LUMPURETA STAR HOSPITALITY SDN BHD149, JALAN MASJID INDIA50100 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
102.
SUMAI HOTEL APARTMENT SDN BHDLOT 4479 JALAN PERSINGGAHANBATU BURUK20400 KUALA TERENGGANUTERENGGANUTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
103.
SUNWAY HOTEL (PENANG) SDN BHD33, NEW LANE, 10400 PENANGTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
104.
SUNWAY HOTEL (SEBERANG JAYA) SDN BHD11, LEBUH TENGGIRI DUA, PUSAT BANDAR SEBERANG JAYA, SEBERANG JAYA, 13700 PERAI, PENANGTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
105.
TANJUNG BUNGAH BEACH HOTEL (C/O PLENITUDE HEIGHTS SDN BHD)505, JALAN TANJUNG BUNGAHTANJUNG BUNGAH11200 PENANGTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
106.
TASEK AMPANG HOTEL SDN BHDNO 5, TASIK AMPANGJALAN ULU KELANG68000 AMPANGTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
107.
TELANG USAN HOTELTELANG USAN HOTELLOT 2431, BLOCK 1, 2.5 KM, AIRPORT ROAD98000 MIRISARAWAKTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
108.
The City Bayview Hotel LangkawiBAYVIEW HOTEL SDN BHD25-B LEBUH FARQUHAR10200 PENANGTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
109.
THE HERITAGE STATION HOTEL KUALA LUMPURTHE HERITAGE STATION HOTEL K.LUMPURBANGUNAN STESEN KERETAPIJALAN SULTAN HISHAMUDDIN50050 KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
110.
THE PARAMOUNT HOTEL3,LORONG 9AJALAN KAMPUNG DATO96000 SIBUSARAWAKTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
111.
THE PLAZA HOTEL KUALA LUMPURTHE PLAZA HOTEL KUALA LUMPURJALAN RAJA LAUTTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
112.
THE SUMIT HOTEL BUKIT MERTAJAM566, JALAN ARUMUGAM PILLAI,14000 BUKIT MERTAJAM,Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
113.
THE SUMMIT HOTEL BUKIT MERTAJAM566, JALAN ARUMUGAM PILLAI,BUKIT MERTAJAMTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
114.
THE SUMMIT HOTEL BUKIT MERTAJAM566 JALAN ARUMUGAM PILLAI,14000 BUKIT MERTAJAM,PULAU PINANG.Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
115.
THE SUMMIT HOTEL, SUBANG USJPERSIARAN KEWAJIPAN USJ147600, UEP SUBANG JAYATarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
116.
TIARA LABUAN HOTELJALAN TANJUNG BATU87007 LABUANTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
117.
TRADERS PENANG HOTELTRADERS HOTEL, PENANGMAGAZINE ROADTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
118.
TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN BHDTHR HOTEL (LANGKAWI) SDN BHDMERITUS PELANGI BEACH RESORT & SPA, LANGKAWI, PANTAI CENANG,07000 LANGKAWITarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
119.
TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN BHDTHR (JOHOR) SDN BHDMUTIARA JOHOR BAHRUJALAN DATO SULAIMANTAMAN CENTURY KB 77980990 JOHOR BAHRUJOHOR DARUL TAKZIMMALAYSIATarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
120.
TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN BHDLADA ECO-TOURISM SDN BHDTELUK BURAUPULAU LANGKAWITarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
121.
TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN. BHD(CROWNE PLAZA MUTIARA KUALA LUMPUR)JALAN SULTAN ISMAIL 50250KUALA LUMPURTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012
122.
TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN. BHD.HOTEL ISTANA73, JALAN RAJA CHULANTarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

24 August 2009

Juzz Let U Know..

Blog aku dah beranak lagi satu...

Check it Out!

www.papanhitampapanputih.blogspot.com

Jangan Marah aaaa....


Cheer Up Babe!


(Blog ni dah campur aduk.. naik semak aku tengok... tu la pasal ku bikin yg baru...)






23 August 2009

Ramadhan Menjelma Lagi...


'Ramadhan'
(Brothers)


Bertemu kembali dengan Ramadhan
Kurasakan bahagia menyelubungi

Ya Allah daku bersyukur
Kau pertemukan aku semula
Ramadhan yang mulia

Di Ramadhan Ya Allah

Rahmatnya ku rasa
Banyakkan beribadah
Ku tahu pengampunan Mu
Melangit tinggi

Ramadhan rahmat dari Ilahi
Banyakkan beribadah dan berdoa
Hapuskan dosa tingkatkan pahala
Semoga beroleh nadirah
Semoga kita menjadi hamba yang setia

Ramadhan menyedarkan aku

Kesusahan yang dialami insan lain

Ramadhan ujian Ilahi

Mengajar erti kesabaran dan kesetiaan

Andainya ini Ramadhan terakhir bagiku

Kuharap ianya 'kan membela ku di akhir nanti

18 August 2009

11 WASIAT IMAM SYAFI'E TENTANG ILMU...


1. KEUTAMAAN ILMU.
Jika aku melihat ahli hadith, terbayang olehku sahabat-sahabat Rasulullah saw. Semoga Allah memberikan ganjaran yang setimpal dengan kebaikan mereka sebab mereka telah menyelamatkan sesuatu yang asli. Selain itu, mereka memiliki kelebihan atas kita. Semua ilmu kecuali al-Quran, hadith dan fiqh, menyibukkan manusia. Ilmu yang benar adalah yang jelas rawinya. Sebab, kalau tidak, ilmu itu datangnya dari syaitan. Kurendahkan diriku untuk manusia dan kumuliakan diri mereka. Diri yang tak direndahkan tidak akan mulia dan dimuliakan.


2. INSAN PENGABDI ILMU.
Ilmu itu memiliki keutamaan iaitu membuat semua orang mengabdikan diri kepadanya. Memelihara ilmu itu WAJIB sebagaimana wajibnya seseorang manusia menjaga maruah dan darahnya. Barangsiapa mempunyai ilmu, kemudian mewariskan ilmunya kepada orang yang tidak berhak menerimanya, maka dia adalah seorang yang zalim.


3. ILMU MEMBAWA KEMULIAAN.
Aku melihat bahawa pemilik ilmu itu akan mulia, meski pun dia dilahirkan di tengah keluarga yang buta huruf. Ilmu selalu dapat mengangkat darjat pemiliknya sehingga semua orang menghormatinya. Mereka akan mematuhi kata-kata pemilik ilmu, ibarat pengembala yang menjadi raja bagi gembalaannya. Setiap orang tidak akan merasakan kebahagiaan tanpa ilmu. Tanpa ilmu, manusia tidak akan kenal halal dan haram.


4. CARA MEMPEROLEH ILMU.
Ilmu hanya diperolehi dengan ENAM cara iaitu kecerdasan, semangat keras, rajin, agresif, ada biaya yang cukup dan bersahabat dengan guru dalam waktu yang lama.


5. BELAJARLAH.
Tak ada bayi yang baru lahir terus menjadi ilmuan. Tak sama ilmuan dengan orang bodoh. Sebesar apapun sesebuah negara, ia akan bernilai kecil, jika penduduknya tidak berilmu. Sekecil manapun sesebuah negara, akan menjadi kuat dan besar bila penduduknya berilmu.


6. KESUNGGUHAN.
Jika engkau mendengar cerita tentang tongkat datuk menjadi pohon dan berbuah, janganlah percaya. Jika engkau mendengar seorang nenek tewas ketika hendak minum kemudian tenggelam ke tengah sungai, buktikanlah ! Jika kekayaan dapat dicapai melalui angan-angan, maka engkau akan temui aku bergantung di tengah taburan bintang bergemerlapan. Tapi ingat ! Orang yang diberi darjat mulia kerana ilmunya, tak mungkin diberi harta melimpah kerana ilmu dan harta tak mungkin jalan bersama. Sudah menjadi suratan bahawa orang yang dinaikkan darjatnya, pastilah diuji dengan kemelaratan. Buktinya banyak orang yang pandai, hidupnya melarat dan banyak orang bodoh, hidupnya serba cukup. Orang yang diberi rezeki dengan mudah, pahalanya sedikit, tidak terpuji dan tidak mendapat taufik. Kesungguhan itu dapat memecahkan persoalan yang berat bahkan dapat membuka setiap pintu yang terkunci.


7. MENUNTUT ILMU.
Keterjagaanku di tengah malam untuk menekuni ilmu lebih nikmat bagiku berbanding dari lagu merdu dan bau wangian. Goresan penaku di tengah lembaran kertas terasa lebih indah dibanding khayalan. Bergelut dengan masalah keilmuan lebih mengasyikkanku dibanding mendengar nyanyian seorang gadis. Aku terjaga setiap malam untuk belajar pada saat orang lelap tidur.


8. ILMU BERADA DI DALAM DADA.
Ilmuku sentiasa bersamaku. Ia amat bermanfaat kepadaku bila kuamalkan. Hatiku adalah dulang penampung ilmu, bukan perutku. Ketika aku berada di rumah, ilmuku tinggal di sana. Ketika aku pergi ke pasar, ilmuku selalu mengikuti kemana aku pergi.


9. SINAR ILMU MEMANCAR KETIKA MAKSIAT DITINGGAL.
Aku pernah bercerita kepada guruku Waki', tentang kepayahan menghafal dan mengingati pelajaran. Dia tunjuki aku agar menghindari dan menjauhkan diri dari melakukan perkara mungkar dan maksiat. Dia juga mengatakan kepadaku bahawa ilmu itu CAHAYA dan CAHAYA Allah tidak diberikan kepada orang-orang yang banyak melakukan maksiat dan kemungkaran.


10. LADANG KEBANGGAAN MANUSIA.
Ilmu itu ladang kebanggaan. Berbanggalah kamu dengan ilmu. Janganlah terlewat memilikinya. Ketahuilah, ilmu tidak akan dapat diraih oleh orang-orang yang perhatiannya hanya pada makanan dan pakaian. Ilmu akan lebih senang bersahabat dengan orang-orang yang hidup sederhana. Ambillah ilmu sebanyak-banyaknya, meskipun harus banyak berkorban dan menderita kerana suatu hari nanti, bila engkau menghadiri sesuatu majlis dan engkau yang memimpinnya, maka engkau akan menjadi kebanggaan majlis itu.


11. HIASAN MANUSIA ADALAH ILMU DAN TAQWA.
Terimalah marah dan cacian gurumu dengan hati yang lapangdan penuh kesabaran. kerana ilmu gurumu hanya akan dapat engkau terima dan perolehi dengan menyerahkan dirimu sepenuhnya kepada gurumu. Barangsiapa yang tidak pernah merasakan pahit getir menuntut ilmu meskipun sedikit, tentulah dia terjerumus kedalam kebodohan seumur hidupnya. Barangsiapa tidak memanfaatkan masa mudanya untuk menuntut ilmu, maka bertakbirlah empat kali untuknya sebagai tanda kematian. Pemuda yang sejati di depan Allah adalah pemuda yang berbekalkan ilmu dan taqwa.





17 August 2009

Puisi...

Ikhlas



Keikhlasan nan tercalar
Pabila kesabaran mula menghindar
Lemah dan tunduk tanpa sedar
Bisikan syaitan nan tak pernah pudar
Menawan kalbu hamba nan ingkar

Keikhlasan nan terhakis
Kerana hati tak bisa menangis
Pujukan dan rayumu wahai sang iblis
Ketipisan iman tak bisa menepis

Lalu…
Lerailah budi,lenyaplah jasa
Segunung budi selaut jasa
Ganjaran dinanti tak kunjung tiba
Ganjaran melayang di tingkap terbuka
Dosa menerpa di hati bertakhta
Budi dan jasa sia-sia semata
Ibadat dilaksana jerih segala

Aduhai…
Sukarnya mencari keikhlasan
Perit dan getirnya menebal keimanan
Lalu aku kembali kepada pokok pangkal dan dasarnya
Di sinilah…

Kupohon pada-Mu walau dalam susah
Kupohon pada-Mu walau dalam payah
Ikhlas itu rahsia Allah
Mudah-mudahan padaku
Rahmat-Mu tercurah.






Diterbitkan dengan kebenaran penulis :
MAHAWA BINTI PILUS
Maktab Perguruan Islam, Bangi

(www.iLuvislam.com)
Editor : kasihsayang

14 August 2009

Dalam Hati..



Dugaan.. Dugaan.. Dugaan..




(..hanya itu yg mampu terluah dari hati...)






Ya Allah... Bantulah hambaMu ini... ku tak berdaya...

12 August 2009

Influenza A(H1N1) : Panduan Penjagaan Kesihatan Diri Di Rumah


Jangkitan virus influenza A(H1N1) telah menular di kalangan masyarakat kita dan sesiapa sahaja berisiko dijangkiti virus ini. Oleh hal yang demikian, setiap anggota masyarakat perlu mengambil langkah-langkah pencegahan untuk mengelak virus ini dari terus merebak dan mengancam kesihatan kita semua.

Sekiranya anda berasa tidak sihat atau mengalami gejala selesema (influenza-like-illness), anda dinasihatkan untuk berada di rumah dan tidak pergi ke tempat kerja, sekolah atau mana-mana tempat awam.

Semasa berada di rumah, anda dinasihatkan untuk mengambil langkah-langkah berikut :

A. Penjagaan Kesihatan Diri Di Rumah

  • Jika demam makan ubat paracetamol mengikut dos yang disyorkan.
  • Demam yang telah reda tidak bermaksud anda telah sembuh tetapi boleh membuatkan anda berasa lebih selesa. Patuhi arahan pada label ubat. Dapatkan nasihat pengamal perubatan tentang ubat yang disarankan, sukatan yang sesuai, kesan sampingan ubat dan bila pengambilan perlu dihentikan.
  • Berehat secukupnya.
  • Banyakkan pengambilan cecair (termasuk air mineral, bubur, isotonik, jus buah-buahan dan sup) bagi mengelakkan dehidrasi.
  • Sekiranya mengalami tanda-tanda kecemasan seperti di Perkara (C) segera dapatkan rawatan doktor.
  • Pastikan pengudaraan yang baik di rumah (contohnya membuka tingkap di bilik, dapur, tandas dan bilik mandi).

B. Nasihat Untuk Pesakit Dan Ahli Keluarga Bagi Mengawal Jangkitan Di Rumah

  1. Amalkan adab batuk yang baik
    Pesakit mesti mengamalkan adab batuk yang betul. Gunakan tisu atau sapu tangan apabila batuk atau bersin. Cuci tangan dengan sabun dan air atau bahan pencuci tangan berasaskan alkohol. Buang tisu yang telah digunakan ke dalam tong sampah.
  1. Tingkatkan penjagaan kebersihan diri
    Pesakit dan semua ahli keluarga mesti mengambil langkah-langkah berikut :
    • Kerap mencuci tangan dengan sabun dan air atau bahan cuci tangan berasaskan alkohol.
    • Keringkan tangan dengan tisu atau tuala yang berasingan untuk setiap ahli keluarga.
    • Cuci pinggan-mangkuk dan peralatan lain serta permukaan-permukaan yang kerap disentuh, dengan menggunakan bahan pencuci yang biasa digunakan di rumah.
  1. Jangan kongsi peralatan peribadi
    Peralatan seperti pinggan-mangkuk dan kain seperti tuala, cadar dan selimut tidak boleh dikongsi oleh ahli keluarga pesakit. Semua barangan ini perlu dicuci dengan sabun dan air.
  1. Menjarakkan diri (Penjarakan Sosial - Social Distancing)
    • Pesakit dinasihatkan supaya tidak meninggalkan rumah sehingga mereka sembuh, lazimnya selama 7 hari.
    • Pesakit seboleh-bolehnya diminta tinggal di bilik berasingan.
    • Ahli keluarga, khususnya yang cenderung mendapat komplikasi (khususnya ibu hamil) seboleh-bolehnya hendaklah menjarakkan diri daripada pesakit sekurang-kurangnya (1) meter untuk menggelakkan jangkitan.
    • Sekiranya pesakit terpaksa keluar rumah contohnya, untuk mendapatkan rawatan beliau hendaklah memakai penutup mulut dan hidung (mask), mengamalkan adab batuk yang baik dan kerap mencuci tangan.

C. Panduan Menilai Tahap Kesihatan Diri Di Rumah

  • Secara amanya demam selesema boleh sembuh dengan sendiri. Namun begitu, anda perlu mendapatkan rawatan SEGERA di hospital jika anda mengalami mana-mana tanda dan gejala berikut :

    1. Masalah pernafasan : sesak nafas, semput, warna bibir bertukar menjadi biru/ungu
    2. Batuk berdarah atau kahak berdarah
    3. Sakit dada berterusan
    4. Cirit-birit atau muntah yang kerap
    5. Demam berterusan melebihi 3 hari ataupun demam berulang selepas tiga hari pulih
    6. Berkelakuan tidak normal, keliru, kurang responsif kepada rangsangan atau sawan
    7. Rasa pening apabila berdiri
    8. Kurang kencing

08 August 2009

Special Chicken Chop..

Ini cerita masa aku mengajar kelas masakan time praktikum di SK Pinji, Ipoh... Students memang enjoy bila time kelas masak nih... Coz boley makan-makan... Emmm.. Yummy! So... Layannnzzz...


(jom masak chicken chop special...)




(bahan-bahannyer adalah...)




(boleh tak ni?......)




(haaa.. macam tu lah....)



(ok... bagusss tu.... goreng ayam...)




(boleh makan sekarang...)



Kenali Syndrom Down..

Apakah Sindrom Down?

Sindrom Down ialah penyakit keturunan disebabkan oleh kromosom tambahan pada kromosom nombor 21 yang terdapat pada seseorang kanak-kanak. Tiga salinan kromosom 21 (biasanya hanya dua salinan) terdapat dalam setiap satu sel.

Penyakit ini juga dikenali sebagai Trisomy 21. Kanak-kanak yang terlibat lahir dengan ciri-ciri fizikal dan boleh juga mempunyai masalah-masalah kesihatan yang berkaitan dengannya..
Nota :

  • Sindrom bermakna kehadiran sekumpulan gejala dan tanda yang boleh menunjukkan kepada sesuatu penyakit
  • Sindrom ini mengambil nama seorang doktor Inggeris bernama Dr. Langdon Down, orang pertama yang menjelaskan penyakit ini pada tahun 1866

Ciri-ciri fizikal termasuklah:

  • Tubuh yang pendek
  • Kepala bersaiz kecil
  • Raut wajah yang rata dengan kedudukan mata sedikit ke atas
  • Lidah terjelir
  • Satu garis lurus di tapak tangan, tangan yang besar, jari tangan yang pendek dan jurang yang besar di antara ibu jari dengan jari kedua kaki.
  • Pertumbuhan yang lambat.
  • Kecacatan mental yang ringan atau sederhana

Masalah-Masalah Kesihatan yang Berkaitan Sindrom Down dan Rawatan

  1. Pertumbuhan yang lambat, kesukaran untuk belajar dan bertutur
    • Kanak-kanak berkeadaan lembik semasa lahir, tumbesaran terbantut di peringkat bayi dan kanak-kanak.
    • Lambat atau sukar dalam pembelajaran
    • Lambat dalam pertuturan

    Kanak-kanak ini akan mendapat faedah yang besar dari program pengesanan awal, pendidikan khas dan rawatan pertuturan. Dapatkan maklumat dari doktor atau jururawat anda tentang kemudahan perkhidmatan pemulihan kanak-kanak berkeperluan khas yang paling hampir dengan tempat tinggal.


  2. Penyakit jantung kongenital
    • Kanak-kanak Sindrom Down biasanya lebih berisiko tinggi untuk dilahirkan dengan penyakit jantung berbanding dengan kanak-kanak biasa

    Doktor akan membuat saringan terhadap kanak-kanak Sindrom Down untuk mengesan sebarang penyakit jantung kongenital dan merujuk untuk penilaian lanjut jika perlu. Penyakit ini mungkin memerlukan rawatan perubatan atau pembedahan.


  3. Kecacatan pertumbuhan perut
    • Intestinal atresia
    • Tiada dubur

    Biasanya kecacatan ini dapat dikesan selepas lahir dan perlu di bedah. Walaupun jarang berlaku, tetapi kadar kejadian ini tinggi berbanding dengan kanak-kanak biasa.


  4. Mudah mendapat jangkitan
    • Pemberian imunisasi boleh diberi mengikut jadual. Bawalah berjumpa dengan doktor segera bila demam atau nampak kurang sihat.

  5. Masalah pendengaran dan penglihatan
    • Saringan dan rawatan perlu dibuat bergantung kepada masalah yang dikesan.

  6. Gangguan fungsi Tiroid
    • Pengeluaran hormon yang rendah, hipotiroid. Perlu rawatan penambahan hormon, contohnya tiroxin
    • Pengeluaran hormon yang berlebihan, hipertiroid. Perlu rawatan untuk mengawal pengeluaran hormon.

  7. Barah (kanser)
    • Leukemia akut lebih mudah berlaku kepada Sindrom Down berbanding kanak-kanak biasa
    • Saringan dan rawatan perlu dibuat bergantung kepada keadaan.

03 August 2009

P.R.A.K.T.I.K.U.M

P- Penuh suka duka, dugaan & pengorbanan..
R- Ragam manusia, realiti atau sekadar lakonan?
A- Anggaplah ia sebagai satu ujian dari Tuhan..
K- Kita bina kembali keyakinan dan kekuatan..
T- Terus berlari tanpa mengira penat..
I- Inilah dikatakan guru yang bersemangat..
K- Kerana perlumbaan masih belum tamat..
U- Usaha gigih pasti mendapat berkat..
M- Mencurahkan ilmu hingga Kiamat..

Buat Teman-Teman..
KITA BUKAN GURU BIASA.. KITA GURU ISTIMEWA..



(to PKMB-1 : Click pic 4 actual size)

02 August 2009

BANGUN DARI TIDUR KU...



Aku bangun dari tidurku..

Hilangkan mimpi yang tak pasti..

Melenyapkan segala kedukaan..

Membina semula keyakinan..

Aku melangkah dengan semangat baru..


01 August 2009

PERASAAN..




Salahkah aku memiliki PERASAAN yang aku rasa ketika ini..
Salahkah aku apabila ada yang telah menyalah tafsir PERASAAN aku..
Salahkah aku ingin menyelami PERASAAN mereka..
Kerana mereka lebih mengerti PERASAAN aku...
Terlalu sukar untuk memahami PERASAAN...
Kerana setiap insan memiliki PERASAAN..
Oleh itu mereka hanya lebih memahami PERASAAN yang dimiliki mereka daripada cuba menyelami PERASAAN insan lain...
Untuk itu.. Didiklah PERASAAN supaya kita tidak terlalu mengikut PERASAAN..
Kerana kalau ikut PERASAAN akan binasalah IMAN...

29 July 2009

The Show...

I'm just a little bit caught in the middle
Life is a maze and love is a riddle
i don't know where to go, can't do it alone
I've tried, and i don't know why...


Slow it down, make it stop
Or else my heart is going to pop
'Cause it's too much, yeah it's a lot
To be something i'm not
I'm a fool out of love
'Cause i just can't get enough...


I'm just a little bit caught in the middle
Life is a maze and love is a riddle
i don't know where to go, can't do it alone
I've tried, and i don't know why

I'm just a little girl lost in the moment
I'm so scared.. but i don't show it..
I can't figure it out, it's bringing me down
I know i've got to let it go...
And just enjoy the show


The sun is hot in the sky
Just like a giant spotlight
The people follow the signs
And synchronise in time
It's a joke, nobody knows
They've got a ticket to the show....


(i want my money back, just enjoy the show)...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails