Hari ni aku masih lg blom mengajar sentiasa BELAJAR dan BELAJAR.. jadual waktu pun kena rombak balik.. semalam aku bincang dgn pensyarah pembimbing.. beliau yg mintak supaya rombak balik jadual asal tu.. so, bincang2 dgn PK, kejap jer dah stel dah pasal jadual...
aku n anum masuk la ke kelas-kelas tengok cara cikgu2 senior mengajar mcm mana.. nak kenal dgn murid2... nak tahu kerektor diaorang ni.. tentang keupayaan mereka dan nak ingat nama masing2..hehe..
PIPK (program intergrasi pend khas) skolah ni ada 4 kelas..
Kump. 1:- murid2 junior, ada 10 org..
Kump. 2:- murid2 9-13thn, ada 11 org..
Kump. 3:- murid2 11-13thn, ada 11 org..
Kump. 4:- murid2 senior 11-14thn, ada 12org..
Kump. Inklusif:- ada 8 org..
sumer ada 52org... ramai la jgk...
ok skrg ni aku nak citer serba sedikit tentang kaedah p&p yg dijalankan di sini.. alaa pasal 'projek pilot' tu la.. Kaedah pilot ni memang memberi impak yg sgt bagus kpd murid2.. pada pendapat aku, projek ni patut dilaksanakan di semua program intergrasi Pend. Khas di Malaysia ni... apa yg aku citer ni, aku lihat dr pemerhatian aku la kan...
Projek pilot ni memerlukan guru berada didlm kelas bersama2 murid sepanjang waktu persekolahan.. contohnya satu kelas ada 12 org murid dan kalau ikut nisbah memerlukan 3 org guru... guru2 ni la yg akan membimbing dan bersama2 mereka dlm kelas sehingga pulang.. kaedah p&p cara ini di jalankan secara 'bertema' mengikut minggu.. contohnya minggu ni ajar tentang 'kaum2 di malaysia'... so, semua subjek yg di ajar perlu ada kaitan dgn tema berkenaan... lagi satu, perjalanan waktu mengajar adalah macam ni... pagi2 tu, setiap guru yg masuk 1st period kelas masing2, dia akan handle murid2 utk aktiviti roll-call.. setiap murid akan ke hadapan dan menyebut butir2 diri mereka seperti, nama, no k/p, tarikh lahir, nama ibubapa, no telefon, makanan dan minuman kegemaran... tetapi, aktiviti ni dilakukan mengikut keupayaan murid masing2 la.. Kump.4 tahap keupayaan mereka paling bagus dari kelas lain kerana mereka boleh mengenal dan menyebut butir2 diri dgn betul... manakala, kump. 1,2 &3 boleh menggunakan kaedah 'suaian'.. tapi ada juga yg boleh menyebut dan menghafal semua tu dgn baik... masa aku tgk murid2 ni, aku sangat2 kagum dgn keupayaan mereka mengingati butir2 diri yg sememangnya penting... and then.. lepas roll-call, barulah p&p bermula macam biasa mengikut subjek yang diajar... (ingattt ikut tema tau...)
aku akan mengajar subjek BM,KH,Math n Science..(12waktu)..
Sebenarnye, aku risau jgk n terfikir macam manalah aku nak tackle murid2 ni bila aku dah mula mengajar nanti... aku akan cuba... Aku budak baru belajar... harap2 diberi tunjur ajar...
petang pulak, pukul 2pm ada contact time sekolah... lebih kurang pukul 3.30pm baru habis.. lama jgk ar... maklumlah macam2 perkara yg dibincangkan...
p/s: penjelasan tentang kaedah p&p projek pilot ni, aku lihat dari pemerhatian aku di sekolah ni jer... kalo korg berminat boleh la rujuk pd sekolah... kat sini sekadar pengetahuan n perkongsian maklumat jer k...
No comments:
Post a Comment